Wat kunnen scholen zelf doen voor een betere internetverbinding?

0
1525

Maandag verscheen in verschillende media het nieuws dat heel veel scholen kampen met langzaam internet. Hierdoor dreigen de komende jaren 900.000 leerlingen verstoken te raken van modern onderwijs, stelt de PO-Raad, het orgaan dat de belangen van het basisonderwijs behartigt. De PO-Raad roept het Rijk, de provincies en de gemeenten op werk te maken van het aansluiten van alle scholen op glasvezelnetten voor snel internet. De staatssecretaris van Onderwijs, Sander Dekker, heeft er echter nog geen middelen tegenover gezet. Wat kunnen scholen zelf al doen om hun netwerk leed te verzachten?

Wat ik slechts summier terugzag in de diverse berichtgeving van deze week, is het stuk dat over het ontbreken van adequate wifi-netwerken op de scholen zelf gaat. Je kunt een school wel aansluiten op het allersnelste glasvezelnetwerk, maar als het eigen netwerk van de school een bottleneck vormt, dan zal dat weinig zoden aan de dijk zetten. Uit onderzoek blijkt onder meer dat 1 op de 13 scholen helemaal geen wifi-netwerk heeft. Van de scholen die dat wel hebben, geeft een derde aan dat het signaal niet in de hele school te ontvangen is. Op dit punt kunnen scholen natuurlijk zelf al een enorme winst boeken.

Als school heb je weinig invloed op de verbinding die er bij jou in de straat ligt. Je kunt er echter wel voor zorgen dat je eigen netwerk up-to-date en toereikend is voor het digitale onderwijs van nu. Maar hoe kun je het netwerk aan jouw kant van de muur optimaal inrichten? Bij de meeste scholen ontbreekt de specialistische kennis om dit vraagstuk adequaat op te lossen en is het budget beperkt. Veel scholen kiezen daarom voor een leaseconstructie, waarbij je iedere maand een vast bedrag betaalt per access point. Het probleem is dan echter dat je afhankelijk bent van je contract. Werkt het niet helemaal zoals je wilt en besluit je naar een andere oplossing te gaan zoeken, dan moet je weer helemaal vanaf nul beginnen. Een andere optie is een reseller, die je helpt bij de inrichting van je netwerk. Maar hoe weet je dan zeker dat je ook echt de beste oplossing krijgt aangeboden?

“Op scholen zijn doorgaans verschillende gebruikersgroepen met verschillende behoeften en verschillende toegangsrechten.”

Er zijn veel vragen die beantwoord moeten worden voor je zeker weet dat je een optimale netwerkoplossing in huis haalt. Hoe groot is de locatie? Zijn er obstakels, zoals bijvoorbeeld dikke muren, die een goede wifi-ontvangst in de weg staan? Wie gaat het netwerk gebruiken? Hoeveel bandbreedte vereist de door de school gekozen leermethode? Op scholen zijn doorgaans verschillende gebruikersgroepen met verschillende behoeften en verschillende toegangsrechten. Hier moet je rekening mee houden bij het inrichten van je netwerk. Je wilt bijvoorbeeld niet dat leerlingen tijdens een toets met digitale middelen geen toegang tot het netwerk hebben omdat de bandbreedte verkeerd verdeeld wordt.

Tijdens mijn werk constateer ik regelmatig deze informatieleemte bij scholen. Dat is dan ook de reden dat wij organisaties standaard een vrijblijvende wifi-scan aanbieden, waarmee wij advies op maat kunnen leveren voor een oplossing die aansluit op de behoeften. We meten de locatie op bereik en obstakels en we brengen het gebruik en de gebruikersgroepen in kaart, zodat we precies weten wat er nodig is voor een optimaal functionerend en storingsvrij netwerk. Daarna brengen wij, nog altijd vrijblijvend, een advies uit, waarna de school of organisatie kan besluiten om met ons in zee te gaan of toch nog even verder te kijken.

Ik zou scholen in ieder geval willen aanraden om zich vooraf op een degelijke manier te laten adviseren door een ervaren partner, voor zij voor een specifieke oplossing kiezen. Zo kun je er voor zorgen dat het netwerk in de juiste segmenten wordt ingedeeld, dat de dekking voldoende is en dat er rekening wordt gehouden met de snelheidsbehoefte per cliënt. Generieke leaseconstructies zijn namelijk precies dat: generiek. Ze houden doorgaans geen rekening met specifieke, afwijkende behoeften. Daarom raad ik scholen aan om te investeren in een netwerk op maat, dat ook echt van hen is. De aanvankelijke kosten liggen weliswaar hoger dan bij een leaseconstructie, maar op de lange termijn heeft de school ongelimiteerd profijt van een netwerkoplossing die voldoet aan de eisen en die geschikt is voor het digitale onderwijs van nu, maar ook van morgen.

Arend Karssies, Regional Director Benelux & Other EMEA bij NETGEAR