In een van mijn NETGEAR Spreekuur “Ask Eric” sessies kreeg ik de vraag: Hoe zit het bij WiFi roaming met het instellen van kanalen op de betrokken access points. Sommige fabrikanten adviseren ten behoeve van roaming om alle AP’s op eenzelfde kanaal in te instellen. Terwijl andere fabrikanten aangeven dat je geen overlappende kanalen moet instellen in verband met de performance binnen het wifinetwerk. Dit lijkt mij een interessant onderwerp om eens in een NETGEAR Tech-Dive te bespreken.

Over WiFi roaming kan je een hele bibliotheek aan boeken vinden, maar ik probeer deze blog redelijk compact to houden, zodat je niet gelijk de hele dag aan lezen kwijt bent.

Bij roaming voor wifisystemen, onderscheiden we grofweg drie belangrijke categorieën; namelijk cliënt based roaming, assisted roaming en fast roaming.

Cliënt based roaming is de basis van het roaming proces en zodoende is de wificliënt altijd de uiteindelijke beslisser in het roaming proces. Om het roaming proces wat soepeler te kunnen laten verlopen is assisted roaming ontwikkeld. Een goed wifisysteem kan hierdoor een steentje bijdragen om de cliënt te assisteren bij het roaming proces. Mooi voorbeeld is het 802.11k protocol wat zogenoemde “Neighbour Reports” op aanvraag kan verstekken aan een cliënt, zodat het scannen naar beschikbare access points achterwege kan blijven. Assisted roaming draagt dus bij aan een goede balans tussen de cliënts en de access points, zodat de snelheden binnen het Wi-Fi netwerk zo optimaal mogelijk blijven. Resultaat is vlotte netwerkervaring. Voorwaarde hierbij is wel dat de AP’s op de juiste posities in de ruimten geplaatst zijn.

De volgende stap is fast roaming, deze protocollen zorgen ervoor dat devices als Voice over Wi-Fi telefoons op een dusdanig snelle manier kunnen roamen zonder dat een telefoongesprek verloren gaat of rare bijgeluiden geeft. Hierbij luistert de plaatsing van de AP’s nog nauwkeuriger dan bij een normale roaming omgeving.

Zoals je begrijpt draait het bij roaming om protocollen, dat wil zeggen, afspraken om het Wi-Fi verkeer in goede banen te leiden. Uiteraard gelden deze afspraken voor zowel de Wi-Fi cliënt als het Wi-Fi managementsysteem. In kleinere situaties is er vaak vanwege het budget geen controller of managementsysteem mogelijk. Ook ondersteunen goedkopere Wi-Fi cliënts niet alle protocollen. Door deze beperkingen wordt er vaak teruggegrepen naar een eenvoudig compromis door alle AP’s in te stellen op hetzelfde Wi-Fi kanaal. Voordeel is dat de Wi-Fi cliënt niet over hoeft te schakelen naar een andere frequentie waardoor roaming soepeler lijkt te verlopen? In een kleinschalige omgeving, met slechts een beperkt aantal cliënts, geeft dit buiten het stickey cliënt probleem, niet veel andere problemen. Echter heeft deze manier van instellen, voor een zakelijke (maar ook voor de wat drukkere) Wi-Fi omgeving redelijk wat nadelen.

Grootste nadeel van het instellen van AP’s op hetzelfde kanaal is het gebrek aan performance. bijkomend nadeel is het zogenaamde “hidden cliënt” probleem, want als een alternatief AP in de buurt van de Wi-Fi cliënt het MAC adres niet kent, dan moet de cliënt opnieuw authenticeren. Dit tezamen met het “sticky cliënt” probleem zal dit zich uiten in een traag netwerk met een te kort aan bandbreedte.

Als de AP’s op afzonderlijke, niet overlappende kanalen worden ingesteld resulteert dit in de praktijk meer bandbreedte en een veel betere performance van het Wi-Fi netwerk. Bijkomstig is dat er in deze situatie vaak sprake van een wireless managementsysteem, wat ook de kanalen en veldsterkten automatisch indeelt en daarbij zorg draagt voor de afhandeling van load balancing en fast roaming.

Wil je zelf ook een keer deelnemen aan een NETGEAR “Ask Eric” sessie? Schijf dan hier in.

Eric Lindeman
Sr. SE NETGEAR Benelux