Goede WiFi voor gasten is een winstpakker

0
302

Of je nu een klein hotel hebt of accommodatie verhuurt via Airbnb: het doel is dat je winst maakt. En goede klantrecensies zijn daarvoor van groot belang. Natuurlijk zijn er altijd meerdere zaken die bepalen hoe gasten hun verblijf ervaren. En hoewel je lang niet alles in de hand hebt, zoals het weer of luidruchtige buren, is het upgraden van het WiFi-netwerk een kleine investering met mogelijk een hoog rendement. Bovendien kan zo’n ingreep kleine hotels helpen aan te sluiten bij nieuwe ontwikkelingen.

WiFi gaat om meer dan een geweldige verbinding. Wat telt is de mate waarin het bijdraagt aan de manier waarop gasten hun verblijf ervaren. Tegenwoordig verwachten mensen net zoveel voorzieningen als thuis, en WiFi is daarvan een van de aspecten. Goede WiFi is voor veel mensen minstens zo belangrijk als een goed bed. Voor verhuurders en hotelhouders is het bovendien wel zo prettig als hun gasten geen tijd kwijt zijn aan het aan de praat krijgen van hun WiFi-verbinding. Het is misschien verleidelijk om voor de goedkoopste WiFi-oplossing te gaan, maar als die eigenlijk niet voldoet, kost dit gasten veel tijd en kun je een goede review wel vergeten. Natuurlijk kun je gasten vragen hun mobiele telefoon te gebruiken, maar niet iedereen heeft een onbeperkt data-abonnement.

Bovendien willen veel mensen meer dan alleen eenvoudige WiFi-toegang, met name gasten die langer blijven: een zakenreiziger die videomeetings moet kunnen bijwonen zonder dat het beeld vastloopt, ouders die hun kinderen willen laten gamen terwijl ze zelf een film kijken, sportievelingen die hun fitnessles willen meedoen waar ze ook zijn….enzovoort.

 

Veel vraag naar betere WiFi

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen graag betere WiFi willen. Airbnb* constateerde in augustus 2020 dat klanten het meest prijs stellen op de volgende voorzieningen: airconditioning, keukens, parkeergelegenheid en – verrassing – WiFi. Bij een enquête van Hotel Internet Services in 2019 gaf bovendien 58 procent van de hotelgasten aan dat de WiFi-kwaliteit invloed had op hun keuze bij het boeken.

Problemen met WiFi staan echter in de top zes van klachten van Airbnb-gasten, blijkt uit een enquête van iGMS**. En volgens onderzoek van Hotel Internet Services*** is nog altijd 80 procent van de hotelgasten ontevreden over de WiFi.

 

WiFi kan niet stil blijven staan

Waarom is goede WiFi nog altijd een probleem? Vooral de snelle technologische ontwikkelingen zijn hier debet aan. Een paar jaar geleden wilden mensen met maar een of twee apparaten op het draadloze netwerk. Nu kunnen dat er makkelijk drie of meer zijn per persoon (laptop, tablet, telefoon, etc.). Zelfs Bluetooth-apparaten zoals smartwatches kunnen het WiFi-verbruik de hoogte in jagen.  WiFi-routers die amper een paar jaar terug nog prima voldeden, zijn nu dus al niet meer zo geschikt. Al in 2019 bleek uit de Hotel Internet Services-enquête dat meer dan 80 procent van de hotels geregeld gasten ontving die voor meerdere apparaten WiFi nodig hadden.

Daar komt nog bij dat er meer bandbreedte nodig is: het verschilt nogal of je alleen e-mail en social media checkt, of complete films streamt en interactieve games speelt. Met verouderde WiFi-routers is het dan alsof je snelwegverkeer over een smalle landweg stuurt. Het resultaat is trage WiFi die hapert en op sommige plekken zelfs helemaal niet beschikbaar is.

Ook het WiFi-beheer kan voor negatieve ervaringen zorgen. WiFi die lastig in te stellen is, is niet alleen een ergernis voor gasten maar kost ook de hotelhouder tijd: slecht nieuws voor een drukbezet hotel, en helemaal voor de Airbnb-eigenaar die ergens ver weg zit. Het is frustrerend als je maar geen verbinding krijgt met een WiFi-router zonder te weten waarom.

 

WiFi optimaliseren

Het eerste wat je moet doen is een geschikte WiFi-router aanschaffen. In een kleine, zelfstandige accommodatie (zonder gastheer of andere gasten op dezelfde plek), kan een eenvoudige router die is ontworpen voor kleine bedrijven, prima voldoen. Maar er zijn wel belangrijke verschillen. Kies voor een router die speciaal is ontworpen voor kleine bedrijven en is voorzien van handige features, zoals tri-band wireless, dat de beschikbare bandbreedte optimaliseert. Het systeem moet snel en eenvoudig te implementeren zijn. Je kunt van hotelhouders niet verwachten dat ze zich vergaand verdiepen in draadloze technologie.

 

WiFi 6

De nieuwe WiFi-standaard WiFi 6 werd goedgekeurd in 2019 en wint steeds meer terrein. In 2021 worden de meeste nieuwe laptops en smartphones uitgerust met WiFi 6.  WiFi 6 biedt betere prestaties, een grotere dekking en betere beveiliging. Bovendien geeft het hotelhouders de kans zich te onderscheiden, met name als ze concurreren met hotels die alleen generieke WiFi hebben.

 

Grotere locaties en meerdere apparaten

Voor grotere of gemeenschappelijke locaties (bijvoorbeeld in het pand van de verhuurder of met andere gasten in hetzelfde hotel) maakt een WiFi-router met een grotere dekking een belangrijk verschil. Een WiFi-mesh-netwerk is in dat geval ideaal. Je kunt dan overal uitstekende WiFi bieden: bij de receptie, in het restaurant, bij het zwembad en in elke gastenkamer, zelfs op hoger gelegen verdiepingen (die met ‘ouderwetse’ WiFi lastig te bereiken zijn). De nieuwste mesh-netwerken ondersteunen ook WiFi 6 en zijn eenvoudig naar wens uit te breiden: je hoeft alleen maar een extra WiFi-satelliet toe te voegen, en dat is zo gebeurd.

Je kunt op deze manier ook geld besparen: als er twee of meer apparaten in de buurt zijn, kunnen verhuurders of hotelhouders ervoor kiezen maar één breedbandverbinding te nemen, en die te splitsen in vier veilige, afzonderlijke WiFi-netwerken voor gasten. Er is dan maar één hoofdrouter nodig, met satellietrouters in elk gastenverblijf.

 

Beheer op afstand

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van zakelijke WiFi is netwerkbeheer op afstand, en NETGEAR heeft op dat vlak baanbrekende stappen gezet met zijn cloudbeheeroplossing Insight. NETGEAR Insight is ideaal voor het beheer van de WiFi op meerdere locaties waar gasten verblijven. Het controleren, herstarten en opnieuw configureren van WiFi-netwerken gaat hiermee heel gemakkelijk. De meeste taken kunnen eenvoudig worden afgehandeld, gewoon vanaf een laptop of via de Insight-app. NETGEAR Insight wordt ook vaak gebruikt door providers die beheerdiensten leveren aan meerdere zakelijke klanten.

 

Veiligheid voorop

Uit het onderzoek van Hotel Internet Services bleek dat meer dan 90 procent van de gasten zich zorgen maakt om de veiligheid van hun gegevens. Maar gelukkig is het ene WiFi-netwerk het andere niet. De nieuwste WiFi-beveiligingsfeatures kunnen veel zorgen wegnemen.

Binnen één Orbi Pro WiFi 6-systeem kun je bijvoorbeeld tot maar liefst vier aparte subnetwerken (SSID’s) maken die volledig van elkaar gescheiden zijn, zodat er over en weer geen informatie kan worden uitgewisseld over gegevens of apparaten. Er kan bijvoorbeeld één SSID worden aangemaakt voor de hotelhouder of verhuurder, één voor het personeel en één voor andere verbonden apparaten, bijvoorbeeld draadloze toegangssystemen of bewakingscamera’s. En er zijn nog veel meer beveiliging features, zoals ondersteuning voor de nieuwste WPA 3-standaard voor draadloze beveiliging, en andere extra’s, zoals een abonnement op Insight contentfiltering voor Orbi Pro.

 

Nieuwe kansen

Zodra je feilloze WiFi voor elkaar hebt, is dat een geweldig pluspunt om mee te adverteren. Op de meeste hotelwebsites staat alleen dat er WiFi is, maar dat is wel een gemiste kans. Je zou een snelheidstest kunnen doen en je mooie resultaten in de hotelspecifieke informatie kunnen zetten. Volgens onderzoek uit 2020 door Phocuswire****, duurt het gemiddelde verblijf in een Airbnb-accommodatie steeds langer. Bovendien blijven mensen vanwege de pandemie mogelijk meer binnen, wat betekent dat goede WiFi extra belangrijk is.

Airbnb-eigenaren en kleine hotels hebben ook een kans om de concurrentie aan te gaan met grotere hotels in de slag om de lucratieve zakenreiziger. Kleine maar ook grote bedrijven maken steeds vaker gebruik van Airbnb en soortgelijke accommodatie, om kosten te besparen en het verblijf wat minder onpersoonlijk te maken. Uitstekende WiFi is voor zakenreizigers natuurlijk een must.

Hoewel het maar een van de vele dingen is die een verblijf prettig maken, draagt goede WiFi duidelijk bij aan de klanttevredenheid. Het kost ook minder tijd om te beheren en kan zelfs nieuwe zakelijke kansen opleveren. WiFi is een slimme investering die zichzelf ruim terugbetaalt.

 

Bronnen aangehaalde onderzoeken:
*       https://www.airbnb.com/resources/hosting-homes/a/the-best-amenities-to-offer-right-now-203
**     https://www.igms.com/airbnb-complaints/
***   https://hospitalitytech.com/hotel-internet-services-survey-hoteliers-and-guests-reveals-latest-hospitality-wifi-trends-and
****  https://www.phocuswire.com/airbnb-long-term-stays-on-rise

 

Overige bronnen:
https://www.tribalcore.com/2018/08/airbnb-wifi/
https://bnbnomad.com/why-you-should-post-your-internet-speeds/
https://www.airbnbforwork.co.uk/resources/5-reasons-airbnb-is-perfect-for-your-company-travel-program?locale=en-GB&_ga=2.201445521.1895618378.1609841070-823629820.1609841070
https://www.boutiquehotelier.com/shop-the-top-tech-worth-investing-in/
https://www.boutiquehotelier.com/8-top-2021-staycation-trends/
https://www.boutiquehotelnews.com/features/2021-hospitality-and-travel-trends
https://www.boutiquehotelnews.com/news/industry/marriott-announces-work-anywhere-offer
https://lodgingmagazine.com/10-fresh-hotel-technologies-for-the-new-year/
https://www.guestready.com/blog/airbnb-and-business-travel/