Het is begin 2020. Miljoenen mensen overal ter wereld zijn aan het werk in kantoren, winkels, zorgpraktijken, scholen, universiteiten enzovoort. Omringd door kwaliteitsapparatuur, zodat ze hun werk goed kunnen doen. Problemen kunnen door een interne IT’er of externe consultant ter plaatse worden opgelost.
Zoals we allemaal weten, is alles kort daarna drastisch veranderd. Plotseling moesten al die miljoenen mensen op zoek naar manieren om op afstand te werken en hun producten of diensten te verkopen. Het was een prestatie van formaat en een digitale transformatie die zijn weerga niet kent. Kleine bedrijven wisten zich te redden met wat ze al hadden, of wisten snel de benodigde middelen in handen te krijgen en te installeren. Daarbij maakten ze vaak gebruik van applicaties en apparatuur die eigenlijk voor consumenten waren bedoeld. Zo konden ze in ieder geval doorwerken.
Professionele kwaliteit
Voor de langere termijn schieten veel van die snelle oplossingen echter tekort. Hoewel problemen als slecht licht voor videovergaderingen, slecht geluid van laptopspeakers, onderbroken gesprekken en haperende WiFi wel een poosje waren uit te houden, wordt inmiddels meer professionaliteit verwacht. Derden moeten een positief beeld krijgen van je organisatie, ook al werken mensen vanuit huis. Bovendien is het belangrijk om goed te kunnen samenwerken en communiceren. Met efficiënte apparatuur en netwerkverbindingen verloopt een werkdag ook een stuk soepeler.
Daar komt nog bij dat het IT-team niet zomaar even bij je thuis kan langskomen als er iets misgaat. Veel thuiswerkende werknemers zijn hun eigen systeembeheerder geworden. En dat kost ze soms veel waardevolle tijd.
Naar verwachting zullen veel mensen in de verdere toekomst minimaal een gedeelte van hun werktijd blijven thuiswerken. Kleine bedrijven moeten dus beschikken over hoogwaardige technologie die betrouwbaar en discreet is, en waarvoor ze zo nodig kunnen rekenen op ondersteuning op afstand.
Gelijk speelveld
Het mooie is dat ook producten die zijn ontwikkeld voor kleine bedrijven, tegenwoordig hoogwaardige functionaliteit bieden. Er is een gelijker speelveld ontstaan omdat kleine bedrijven over dezelfde geweldige functies beschikken als hun veel grotere concurrenten. Een imposant kantoor of een mooie winkelruimte is niet de enige manier om een goede indruk te maken. De klantervaring is momenteel toch teruggebracht tot de grootte van een computerscherm, dus alles wat je kunt doen om die klantervaring te verbeteren, doet ertoe.
Welke technologieproducten kunnen dan het verschil maken? Dat hangt af van de aard van het bedrijf, maar geluid kun je bijvoorbeeld verbeteren door gebruik te maken van een koptelefoon van professionele kwaliteit, of van handsfree telefoons. Kleine multifunctionele apparaten met WiFi kunnen printen, scannen en kopiëren. Met een ringlamp kun je het beeld bij een vergadering sterk verbeteren en met gerichte verlichting voorkom je vermoeide ogen. Een antireflectiefilter op een laptop kan de hoeveelheid blauw licht beperken. Investeer eventueel in een goed beeldscherm, zodat je niet steeds naar beneden hoeft te kijken op een laptop (of schaf in ieder geval een laptophouder en een draadloos toetsenbord aan). Met netwerkopslag of regelmatige back-ups naar de cloud kun je schade door gegevensverlies beperken.
De juiste verbinding
Een van de belangrijkste hulpmiddelen voor de meeste thuiswerkers is natuurlijk een goede netwerkverbinding. Die moet veilig en snel zijn, en bovendien overal toegankelijk. Controleer allereerst met een snelheidstest of de internetverbinding wel voldoet. Kies passende netwerkapparatuur voor gebruik thuis.
Als eenvoudige WiFi voldoet zolang die van professionele kwaliteit is, is de NETGEAR Business Essentials WiFi-serie vaak geschikt. Deze betaalbare, zelfstandige draadloze access points hebben een hoge bandbreedte, en zijn veilig en betrouwbaar. Deze producten laten zich ook eenvoudig en snel installeren. En hoewel je er daarna in principe geen omkijken meer hebt, kun je via een handige interface beheertaken uitvoeren en problemen oplossen. Klanten krijgen bovendien tot 90 dagen na aanschaf ondersteuning via chat en telefoon. En er zit drie jaar garantie op de hardware.
De Essentials-serie omvat access points die geschikt zijn voor uiteenlopende thuiswerkplekken, bijvoorbeeld: WiFi 5 en WiFi 6, Power-over-Ethernet (PoE), en modellen die geschikt zijn voor op het bureau, aan de wand of aan het plafond. Deze access points zijn compact genoeg om overal kwijt te kunnen. Bovendien zijn ze mooi vormgegeven, zodat je ze ook prima in het zicht kunt laten staan.
Meer opties
Net als bij de andere draadloze producten van NETGEAR kun je met een aantal modellen uit de Essentials-serie meerdere afzonderlijke netwerken (SSID’s) configureren vanaf hetzelfde apparaat. Bijvoorbeeld een aparte SSID voor moeder voor haar werk als directeur van een bedrijf, eentje voor vader om zijn leerlingen les te geven, eentje voor de kinderen voor hun huiswerk, en nog een vierde voor aangesloten apparaten (zoals printers, IP-camera’s, entertainmentsystemen en domotica). En dankzij WAP3-authenticatie en een DHCP NAT-service voor firewallbeveiliging zijn alle gebruikers en hun informatie goed beveiligd.
Als er meer controle nodig is over de hoeveelheid dataverkeer, kunnen beheerde netwerkswitches een oplossing zijn, bijvoorbeeld uit de Plus-serie van NETGEAR. Deze apparaten bieden eenvoudige beheerfuncties voor essentiële services, met features als het aanpassen van de Quality of Service (QoS) en prioriteit voor uiteenlopend spraak-, video- en dataverkeer, het maken van VLAN’s (Virtual Local Area Networks), verschillende aantallen poorten en Power-over-Ethernet (PoE), afhankelijk van het model.
Beheer op afstand
Het ter plekke monitoren van netwerkverkeer en het aanpassen van de configuratie is heel eenvoudig, en sommige modellen zijn ook op afstand te beheren, via de Insight-cloudportal van NETGEAR. Dit is ideaal voor bedrijven die de netwerkvoorzieningen van hun thuiswerkende personeel willen ondersteunen, ook van op grote afstand, eenvoudig via een webinterface of de Insight-app op de smartphone.
Thuiswerkers zijn uiteindelijk nergens zonder een goede verbinding. Alleen dan kunnen ze net zo goed functioneren en hun werk net zo probleemloos doen als op de reguliere werkplek. Voor veel mensen is thuiswerken inmiddels het nieuwe normaal geworden, en hoogwaardige technologie hoort daarbij.
Meer leren over NETGEAR Insight, klik dan hier.